Hoppa till huvudinnehåll

Vanliga frågor och svar om ägardepån (Investor relations)

I ägardepån kan aktieägare och optionstecknare följa sitt innehav.

Pontus Rudbo avatar
Skrivet av Pontus Rudbo
Uppdaterad denna vecka

Vad är Investor relations?

Med Investor Relations kan du som administratör ge aktieägare (och eventuella optionstagare) tillgång till sin ägardepå i NVR. Ägardepån är en vy där varje person kan se sitt innehav och följa förändringar som rör deras aktier eller optioner.

För att göra det enkelt för ägarna att komma åt sina uppgifter kan du aktivera automatiska inbjudningar. Det gör du genom att gå till Investor relations i vänstermenyn och sedan välja Aktivera automatiska inbjudningar. När funktionen är aktiverad skickas personliga inbjudningar till de registrerade aktieägarna och optionstagarna.

De får då möjlighet att skapa ett kostnadsfritt konto på NVR och logga in för att:

  • se sitt aktuella innehav,

  • följa händelser kopplade till deras ägarandel, och

  • hålla sig uppdaterade om eventuella förändringar.

Vad kan en aktieägare se i ägardepån?

  • Vilka företag de äger aktier i

  • Vilken typ av aktier de äger

  • Sin ägarandel

  • Sin röstandel

  • Antalet aktier de innehar

  • De senaste händelserna som rör deras ägande

Hur lägger jag till en e-postadress för en ägare?

Om någon aktieägare saknar e-postadress kan du enkelt klicka på att lägga till det högst upp på sidan Investor relations. Där ser du hur många ägare som saknas e-postadress, och kan klicka på Uppdatera för att lägga till.

Hur redigerar jag e-postadresser?

Gå till fliken Aktieägare i menyn och klicka på flervalsikonen till höger på den aktieägare du vill ändra. Välj Redigera aktieägare och ange e-postadressen. Klicka på Spara när du är klar.

Varför fick inte alla aktieägare en inbjudan?

Se till att e-postadresserna för alla aktieägare är korrekt registrerade. Om några av aktieägarna saknar e-postadresser kommer du att se en lila banner högst upp på sidan som uppmanar dig att lägga till e-postadresser innan du aktiverar ägardepån.

Varför kan inte en aktieägare se sitt privata ägande?

Om någon inte kan se sitt privata ägande så beror det på något av följande faktorer:

  • Bolaget aktieägaren äger aktier i har inte sin aktiebok i NVR

  • Du som administratör har inte öppnat aktiedepån (Investor relations)

Varför kan inte en aktieägare se sitt ägande via företag?

Av säkerhetsskäl kräver detta ytterligare några steg, för att NVR skall säkerställa att inga obehöriga personer försöker skaffa access till aktieägarnas onoterade aktieinnehav. Det är endast officiella representanter för ett bolag, styrelseledamot eller VD som har rätt att se ägandet från ett bolags perspektiv.

Tyvärr finns det just nu ingen möjlighet att lämna fullmakt men vi jobbar på en lösning för detta framöver.

Om aktieägare meddelar att deras ägande via företag inte går att se, så beror det på något av följande:

  • Att de inte har lagt till sitt bolag. Först så behöver aktieägaren lägga till bolaget i ägardepån. Detta gör man genom att klicka på Lägg till företag nedanför det privata ägandet. (Notera att den här kopplingen inte är samma som att skapa ett bolag för en aktiebok)

  • Aktieägaren är inte ett svenskt bolag. Att se sitt ägande via bolag registrerade utanför Sverige är i dagsläget inte möjligt

  • Aktieägaren måste vara styrelseledamot eller VD i det bolag som han/hon vill se ägande för

Fick du svar på din fråga?